Három történetszál, egy világháború: Ebben lesz különleges a Das Boot – A tengeralattjáró 3. évada

Három történetszál, egy világháború: Ebben lesz különleges a Das Boot – A tengeralattjáró 3. évada

Három izgalmas történet fonódik egymásba A tengeralattjáró 3. évadában, amely 2022. szeptember 29-én, este 21:00-kor mutatkozik be az Epic Drama műsorán és a teljes évad már aznaptól elérhető a Telekom FilmKlubban. A harmadik etapban, ami bemutatja a II. világháború kegyetlenségét és hiábavalóságát, a tengeri történések mellett érintjük Kielt és Düsseldorfot Németországban, Liverpoolt Angliában és Lisszabont Portugáliában, hogy végül ezek az egész Európát behálózó sztoriszálak találkozzanak egymással egy olyan történetfolyam során, melyben nincsenek egyértelmű jók és rosszak – mindenkit a döntéseik határoznak meg. Cikkünkből kiderül, hogy ez az első európai sorozat, amit 8K-ban forgattak, ráadásul akkor, amikor a legtöbb produkció leállni kényszerült a pandémia miatt.

Az első két évadhoz hasonlóan a harmadik évad is javarészt Máltán és Prágában készült, részben a forgatásra kialakított medencékben, részben pedig a nyílt vízen Málta partjainál. A címszereplő tengeralattjárót a cseh Barrandov Studiosban építették fel, amiről ugyan a sorozat egyik tengerészét játszó Rick Okon szerint „el lehetett távozni, hogy friss levegőt szívjunk”, de azért átadta a jármű klausztrofóbiájának nyomasztó érzését. A 104 napig tartó munkálatok szárazföldi jeleneteit részben a luznai vasúttörténeti múzeumban, részben a Slapy-i kastélyban, de leginkább Prágában rögzítették: ez a festői város helyettesítette azt a megannyi európai várost, ami a történetnek helyt adott. A stáb még úgy is óriási kockázatot vállalt a munkálatokkal, hogy a tervekkel ellentétben a legtöbb nemzetközi helyszínt Csehország és Málta helyettesítette, mivel A tengeralattjáró forgatása akkor kezdődött, amikor a legtöbb nagy produkció leállt a COVID miatt.

Annak ellenére, hogy a stáb tagjai egymástól gyakorta elzárva, rendkívül szigorú körülmények között dolgoztak, Armin Franzen, a harmadik évad tíz epizódja felének operatőre nagyon élvezte a munkát, ugyanis – európai sorozatként most először! – 8K-ban vették fel a jeleneteket, ráadásul mozivászonra illő formátumban. „A moziformátumnak köszönhetően szorosabb lett a kapcsolat a karakterek és a [szűkös] helyszínek között” – magyarázta Franzen a Lesnpire-nek. „Azt mondtam [Moritz Polternek, a sorozat showrunnerének], hogy ha ebben a formátumban vesszük fel a tengeralattjárók belsejét, az növeli a jelenetek intenzitását.”

Franzen úgy véli, hogy a 3. évadban a szereplők minden korábbinál jobban megkérdőjelezik a háború értelmét, és a morál alacsonyabb, mint valaha. Mindnyájan meg vannak győződve arról, hogy hamarosan egy háborúmentes világban fognak élni, de nem is sejtik, hogy a világ körülöttük már soha nem lesz olyan, mint régen. Ezek az érzelmek ott vannak a szereplők vonásaiban, és Franzen ezeket gyakorta kézikamerával rögzítette. A stáb viszonylag gyorsan dolgozott: napi 4-5 oldalt is felvettek a forgatókönyvből, ami nem kis teljesítmény a díszletek méretei, a külső és belső helyszínek váltakozása és a történelmi háttér tükrében.

A visszatérő és újonc szereplők között olyan sztárokat láthatunk az epizódokban, mint Tom Wlaschiha, a Trónok harca és a Stranger Things minden nézettségi rekordot megdöntő 4. évadának közönségkedvenc sztárja, A felhőből ismerős Franz Dinda, a Tetthely állandó színészeinek számító Rick Okon és Anna Schudt, vagy Ray Stevenson, akit olyan filmekben láthattunk, mint a Thor, A beavatott vagy A három testőr.

Okon szerint a sorozat legnagyobb vonzereje abban rejlik, hogy rengeteg kultúrát érint: az első évad Franciaországban és Németországban játszódik, a másodikban eljutunk New Yorkba, a harmadik pedig három különböző vonalat követ Németországban, Angliában és Portugáliában. „Annyi nyelven szólalnak meg ebben a sorozatban, annyi minden hat rá, olyan nemzetközi az egész” – fejtette ki a színész a The Upcomingnak adott interjújában, „ugyanakkor tele van konspirációval és bemutatja a II. világháború történetét is.”

Nem mindenkit nyomaszt a háború réme a sorozatban. Az Emmy-díjas Anna Schudt például egy olyan karaktert játszik, aki a színésznő szerint nem érzi a vállán a háború súlyát, ehelyett férfiakat csavar az ujjai köré és elveszi azt, amit akar. „Igazán menő volt egy ilyen karaktert megformálni, mivel a legtöbb nő szenvedett és boldogtalan volt a II. világháborúban, így [az én karakterem] érdekes és újszerű volt.” Vele szemben Elisa Schlott egy olyan fiatal anyát alakít, akinek a férje traumatizáltan tér vissza a háborúból, és a nő beleszeret egy másik katonába, ami óriási morális dilemma elé állítja őt. A színésznő szerint a figurájának más szerepe is van: „Én testesítem meg a nők szerepét a háborúban” – magyarázta az Expressnek adott interjújában. „A nőkön óriási volt a nyomás a háború során, hatalmas felelősség nyugodott a vállukon, és nekik kellett egyben tartani a társadalmat, amíg a férfiak elvoltak harcolni.”

Három történetszál tengeren és szárazföldön, a tengeralattjáró nyomasztó klausztrofóbiája, a háborúba vetett hit megbicsaklása, konspiráció és szerelem: ez mind központi szerepet játszik A tengeralattjáró 3. évadában – kizárólag az Epic Drama műsorán és a Telekom FilmKlubban.